Биљана Вуловић, учитељица из Крагујевца, запослена у ОШ ''Свети Сава'' Баре, ИО Топоница, послала је за овај блог, свој стручни рад на тему: Интегративна настава у неподељеној школи. Овим гестом, Биљана жели да помогне свим колегама које раде у неподељеној школи, да са њима и свима нама подели своје идеје и да их подстакне на примену интегративне наставе. На Сабору учитеља одржаном у Београду 2013. године, Биљана је успешно презентовала свој рад -Интегративни наставни дан: ДАЈЕМО ВАМ САД НА ЗНАЊЕ У СРБИЈИ НАС ЈЕ СВЕ МАЊЕ! ДИВЉЕ ЖИВОТИЊЕ. Хвала Биљани на уложеном труду и несебичности.
ИНТЕГРАТИВНА
НАСТАВА У НЕПОДЕЉЕНОЈ ШКОЛИ
Биљана Вуловић, Основна школа „Свети Сава“,
Топоница
Резиме: Интегративна настава представља посебну
врсту наставе у којој ученици усвајају функционална знања. Овај модел се
заснива на међусобном повезивању наставних садржаја из више предмета. У
неподељеној школи наставни садржаји се повезују и вертикално и хоризонтално,што
захтева доста времена и добро познавање наставних садржаја.
Кључне речи: Интегративна настава, неподељена
школа.
Интегративна
настава
је један од иновативних модела којим се врши међусобно повезивање наставних
садржаја из више наставних предмета, односно настава у којој су границе
између различитих предмета избрисане. То
је приступ у ком се интегришу, међусобно прожимају и синтетишу перспективе
неколико дисциплина у нову целину која је већа и значајнија од простог збира
појединачних предмета.
Време једног школског часа је кратко за
реализацију било које наставне јединице са више различитих гледишта зато се у
пракси чешће користе интегративни дани.
Применом интегративне наставе усвајају се
функционална знања, док традиционалним путем ученици меморишу чињенице које у
стварном животу нису применљиве.
Улога учитеља је другачија него у
претходним деценијама ,потребно је заменити традиционални стил наставе
иновативним.У разредној настави иновативни модели се највише примењују.
Интегрисани модел примењују амбициозни
појединци у чистим одељењима, ретко у комбинованим, а у неподељеној школи
учитељи и не покушавају.
Да ли је
могуће применити интегративни модел рада у неподељеној школи?
„Добар део своје професионалне каријере
радим у неподељеним школама.То су оне школе даље од града, а углавном су
старије од градских, обично су окружене шумом и пољем, а ако имате среће може
се наћи и неки поток или река у близини. Зову је неподељена јер сва деца седе у
једној учионици, сви од првог до четвртог разреда заједно.
И тако...
И тако док млађи слушају шта уче старији,
старији слушајући шта уче млађи обнављају оно што су већ научили. Свашта може
да се ради у неподељеној школи, домаће животиње можемо да видимо у комшијском,
а понекад залутају и у школско двориште.
Мерење и мере ,ништа лакше – на ливаду
пободемо кочиће и одмах је лакше кад се види својим очима, па није тај хектар
нешто страшно....Ликовно, па где је боље него у природи, има материјала за
колаж, а и модела који су спремни по цео час мирно да стоје ( јер не могу нигде
да оду) да би их ми насликали. Смена годишњих доба нигде није тако јасно
уочљива као у околини неподељене школе.
И тако...“
Могуће је, наравно,
неподељене школе су идеалне за примену интегративног модела наставе.
Огромна количина времена троши се на планирање
оваквих наставних дана у неподељеној школи , али зато неподељена школа пружа много
могућности за вертикално и хоризонтално повезивање градива, као што се види и из текста, Драгана
Станисављевић, који сам навела.
Интегративни
дан у неподељеној школи за мене је велики изазов и зато сам желела да га
поделим са вама.
ОШ „Свети Сава“
Баре
Учитељица: Биљана Вуловић
ОПШТИ ПОДАЦИ:
Школа:
|
ОШ „
Свети Сава“
|
Место:
|
Баре
|
Датум:
|
28.09.2012.
|
Разред:
|
Први,
други, трећи и четврти
|
Часови
по реду:
|
1. 2. 3. и 4.
|
СТРУЧНИ ПОДАЦИ О НАСТАВНОМ
ДАНУ:
Наставна
тема:
|
Од
златних боја занесени,скоро, да нисмо приметили долазак јесени...
|
Предмети:
|
Српски
језик, Математика, Природа и друштво,Ликовна култура у корелацији са Музичком културом
|
Тип
часа:
|
Комбиновани:обрада,
утврђивање, стваралаштво
,проширивање
знања
|
Облик
рада:
|
Рад у
пару,групни, индивидуални, фронтални
|
Наставне
методе:
|
Текстуална,
метода писаних радова, метода практичних радова, амбијентална, илустративна,
кооперативна, радионичарска, разговор, усмено излагање
|
Наставна
средства:
|
Текст-Читанка за трећи и четврти разред, Природа
и друштво за трећи и четврти разред, наставни листићи са задацима за групе,
радови ученика, зрна кукуруза, пресовани листови, колаж папир
|
Техничка
помагала:
|
|
Специјални
облик наставе:
|
Интегративно
учење, хоризонтална и вертикална повезаност градива, програмирана настава
|
Временска
артикулација часа:
|
Наставни
дан траје 180 минута (односно четири
везана часа)
Уводни
део:
Главни
део:
Завршни
део:
Време
за делове часа није наведено, наставник ће сам проценити када треба прећи на
следећи део и када ће бити паузе.
|
Садржај
рада:
|
-бележење
временских прилика у календар природе
-разговор о временским приликама
-
истицање циља часа
-
разговор о годишњем добу
- подела
деце у групе и подела задужења
-док
деца раде пустити тиху музику –Јесен - Вивалди
-надгледање
рада у групама, ако је потребно давање додатних инструкција, упућивање и
помоћ групама
-презентовање
радова група
-утисци
о часу
|
ЦИЉ ЧАСА:
Обрадити,
утврдити, проширити и обновити знања о јесени кроз групни рад ,рад у пару и различите предмете и задатке.
|
ЗАДАЦИ ЧАСА:
|
-
навикавање ученика на групни рад
-
сарадња међу децом
-
помоћ слабијим ученицима
-
да деца раде оно што воле
- да
деца испољавају своју креативност
-
да се деца осамостаљују у раду
-
користити основне изворе
информација :слике, књиге, информације од особа из непосредног окружења
(другова )
-
самостално исказивати своје идеје, знања и искуства и размењивати их
са другима
-
тражити помоћ када има тешкоћа
-
показивати своја интересовања у
вези са појавама, процесима и ситуацијама у окружењу,постављати питања,
тражити одговоре у различитим истраживачким активностима
-
уочавати и именовати различите природне појаве (смена годишњих доба,
временске прилике )
-
бити способан да учествује у јавном наступу (самостално или као члан
групе )
|
ТОК ЧАСА:
На првом часу биће заједно ученици 1.2.3. и
4. разреда. Ту ћемо имати хоризонталну и вертикалну повезаност градива. Ученици1.
разреда ће стећи нова знања , ученици 2. разреда треба да утврде и прошире
своја знања о јесени, а ученици 3. и 4. да обнове и утврде знања стечена у 1.
и 2. разреду и да прошире знања о временским приликама и клими. Старији
ученици ће помоћи млађима да усвоје
ново градиво. Први час биће нам уједно
и уводни час у активностима које предстоје током дана.
|
||||
ДЕО
ЧАСА
|
САДРЖАЈ
|
ОБЛИК РАДА
|
НАСТАВНЕ МЕТОДЕ
|
НАСТАВНА СРЕДСТАВА
|
УВОДНИ ДЕО
|
-бележење
временских прилика у календар природе
-Разговор
о временским приликама претходних дана (користећи календар природе)
-за
које годишње доба су карактеристичне овакве временске прилике и настављамо
разговор о јесени користећи технику грозда у неким деловима разговора.
Почетак и крај јесени
Јесењи месеци
Дужина обданице и ноћи
Боје и звукови
Јесењи плодови
Птице и животиње
Људи-послови
Деца
Одевање
Потом
ће се ученици поделити по разредима, а потом по групама или паровима ( у
зависности од тога колико ученика има у разреду).
-Подела
деце у групе према афинитетима :
1.Група
за српски језик
2.
Група за математику
3.
Група за природу и друштво
4.Група
за ликовну културу
ИСТИЦАЊЕ ЦИЉА ЧАСА
-објашњавање
начина рада и подела задужења
|
ФРОНТАЛНИ
|
РАЗГОВОР
|
Календар природе ( временских
прилика ), јесењи плодови
|
део ч.
|
САДРЖАЈ
|
облик р
|
наст,
методе
|
наст.
средст.
|
ГЛАВНИ ДЕО
|
-док
деца раде пустити тиху музику –Јесен- Вивалди
-надгледање
рада у групама, ако је потребно давање додатних инструкција,упућивање и помоћ
групама
-подстицање
деце на сарадњу
-праћење
рада
|
ГРУПНИ ОБЛИК РАДА
Рад у пару
|
КООПЕРАТИВНА, РАДИОНИЧАРСКА,
МЕТОДА ПРАКТИЧНИХ РАДОВА, МЕТОДА ПИСАНОИХ РАДОВА
|
текст-Читанка за трећи и четврти
разред,Природа и друштво за трећи и четврти разреднаставни листићи са
задацима за групе, качлендар природе,блокови,
пресовани листови, лепак, колаж папир
|
ДЕО
ЧАСА
|
САДРЖАЈ
|
ОБЛИК
РАДА
|
НАСТАВНЕ
МЕТОДЕ
|
НАСТАВНА
СРЕДСТАВА
|
ЗАВРШНИ ДЕО
|
-презентовање
радова по групама
-утисци
ученика о часу
|
ИНДИВИДУАЛНИ и ФРОНТАЛНИ
|
УСМЕНО ИЗЛАГАЊЕ, РАЗГОВОР,
ДЕМОНСТРАТИВНА
|
РАДОВИ УЧЕНИКА
|
Предмет
|
Тип часа
|
Претходна ситуација
|
Српски језик
1.разред-Утврђивање научених штампаних слова
2.разред-Рана јесен у мом селу
3.разред -Систематизација наставне теме за
септембар
4.разред-Песма “Jесен“-Војислав Илић
|
Обрада
градива,утврђивање,
проширивање знања
|
Ученици првог разреда су обрадили слова и
имају задатак да донесу зрнца кукуруза и лепак;
Ученици другог разреда су претходног дана
добили задатак да оду у шетњу у разгледање природе и да донесу неке јесење
плодове;
Ученици трећег разреда ће обновити песме и
текстовекоје су радили овог месеца, реченице по значењу и облику,
систематизоваћемо градиво;
Ученици четвртог разреда су учили персму
Јесен, Војислава Илић, па ћемо радити утврђивање;
Вертикална повезаност градива- задаци у свим разредима биће везани за
јесен
Хоризонтална повезаност –српски језик,
природа и друштво
|
Математика
|
Утврђивање
градива обнављање, проширивање знања
|
Ø Ученици првог разреда су учили
релације горе-доле, уз,низ, лево-десно....
Ø Ученици другог разреда су добили
задатак да обнове сабирање и одузимање до 100
Ø Ученици трећег разреда су добили
задатак да обнове множење, дељење, сабирање и одузимање до 100
Ø Ученици четвртог разреда су
добили задатак да обнове множење, дељење, сабирање и одузимање до 1000
|
Ликовна култура
|
Стваралаштво
|
Група
ученика другог разреда радиће радове са пресованим лишћем
|
Природа и друштво
1.разред-Јесен
2.разред-Промене у природи и активности људи
у зависности од годишњих доба
3.разред -Временске прилике и њиховзначај за
живот у окружењу
4.разред-Клима
|
Утврђивање
градива и проширивање знањазнања.
|
Вертикална
повезаност градива 1. 2. 3. и 4. разреда.
Ученици
су добили задатак да прате временске прилике и да их бележе у календар
природе.
|
Прилог
бр. 1
Група за Свет око нас 1. разред
1.Које птице се селе у топлије крајеве?
________________________________________________________________________________
2.Како се веверица спрема за зиму?
________________________________________________________________________________
3. Нацртај и
обој одећу и обућу коју носимо током јесени.
4. Помози Лели да обоји кишобран.
6. Хладан је и ветровит дан. Нацртај дечака и обој му одећу за такав дан.
Прилог
бр. 2
Група за Свет око нас 2. разред
- Када почиње и када се
завршава јесен?
___________________________________________________________
2. Између којих годишњих доба се налази
јесен?
____________________________________________________________
3. Који су јесењи месеци?
____________________________________________________________
4.
Заокружи појаве које су везане за јесен:
Иње, роса, дуга, слана, киша, снег, ветар, облаци,
сунце
6. Наведи 5 доказа да је стигла јесен.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
7. Које послове у селу људи обављају у јесен?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8.Пажљиво прочитај активности људи и заокружи јесење активности.
Берба кукуруза
Орезивање и ђубрење биљака
Вађење кромпира
Сакупљање лишћа
Заштита биљака од мразева
Припремање дрва за огрев
Храњење птица и дивљих животиња
Остављање зимнице
Окопавање кукуруза
9.Дати су описи годишњих доба, одреди на које се
годишње доба опис највише односи и напиши назив на цртици поред.
Набујали потоци и реке ___________
Снежне вејавице ___________
Олуја са градом
___________
Честе и дуге кише
___________
Листање биљака __________
Цветање воћки
___________
Берба кукуруза
___________
Жетва пшенице
___________
Брање
јагода ____________
Сеча дрва за огрев
___________
Прилог
бр. 3
Група за Природу и друштво 3. разред
УПУТСТВО ЗА РАД
Помоћу овог материјала научићете
најбитније чињенице о временским приликама и њиховом значају за живот у
окружењу.
Садржај је подељен тако да на свакој
страни постоји краћи текст, као и задаци
које је потребно решити на основу прочитаног .
Одговоре
упиши на одговарајућој црти.
Немој гледати у решења пре него што
самостално одговориш на задатак.
Ако ти нешто није јасно за помоћ се обрати
учитељу.
Желим ти успешан рад
ВРЕМЕНСКЕ ПРИЛИКЕ И ЊИХОВ ЗНАЧАЈ ЗА ЖИВОТ У
ОКРУЖЕЊУ
Људи
често разговарају о времену. Да би могли да раде на пољима, пољопривредници
брину о времену. Туристи се пре поласка на пут, распитују какво ће време бити у
местима у која одлазе.
У
новинама и на телевизији свакодневно дају податке о времену и предвиђања какво
ће време бити наредних неколико дана и месеци.
Какве ће
куће градити, како ће се одевати, којим пословима ће се бавити, које биљке ће
гајити, зависи од временских услова који постоје у неком крају.
Проучавањем
временских прилика баве се метереолози.
_______________________________________________________________________
1.Због чега је важно да пољопривредници знају
временску прогнозу ?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.Наведи
бар 3 примера зашто је важно да се у новинама и на телевизији дају предвиђања
какво ће време бити наредних неколико дана и месеци.
______________________________
______________________________
______________________________
3.Како
временске прилике утичу на одевање људи ?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4.Метереолози
се баве ____________________________________________________________
ШТА СВЕ УТИЧЕ НА ВРЕМЕ ?
На време
утичу многи чиниоци као што су рељеф, падавине, ваздух, температура, шуме,
ветар...
Падавине
су киша ,магла, снег, роса.
Рељеф има
велики утицај на време Није иста температура у равницама и на планинама.
Шуме
смањују снагу ветра, па је у крајевима покривеним шумама мање ветрова.
_____________________________________________________________________________
1.Шта све
утиче на време ?
______________________________________________________________________________
2.Како
настаје киша ?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.Зашто у
крајевима покривеним шумама има мање ветрова ?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4.Према
причи нацртај и обој дан.
Облаци су
сиви.
Ветар
преврће кишобране.
Капи кише
су ситне.
Напољу је
прохладно.
Прилог
бр. 4
Група за Природу и друштво 4. разред
УПУТСТВО ЗА РАД
Помоћу овог материјала научићете
најбитније чињенице о климатским приликама.
Садржај је подељен тако да на свакој
страни постоји краћи текст, као и задаци
које је потребно решити на основу прочитаног .
Одговоре
упиши на одговарајућој црти.
Немој гледати у решења пре него што
самостално одговориш на задатак.
Ако ти нешто није јасно за помоћ се
обрати учитељу.
Желим ти успешан рад !
____________________________________________________________________________
КЛИМА
Временске
прилике које се понављају у једном крају чине климу тог краја. Каква ће клима
бити,зависи од рељефа, надморске висине, биљног покривача, ветрова, удаљености
од мора и других чинилаца. Ови услови нису свуда исти, па се зато клима
разликује од једне до друге области. У нашој земљи постоје разлике између климе
у Панонској низији и брдско планинској области.
___________________________________________________________________________
1.Шта
чини климу ?
________________________________________________________________________________
2.Наброј
неколико чинилаца од којих зависи каква ће бити клима неког краја?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.Како на
климу утиче рељеф ?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4.Наведи
бар један од узрока што је клима различита у панонској и брдско-планинској
области и објасни.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
МЕЊАЊЕ КЛИМЕ
Научници
су утврдили да се последњих деценија клима мења. Гасови из фабричких димњака,
аутомобила и других саобраћајних средстава и многе друге активности људи
загађују ваздух. Последице загађивања ваздуха су повећавање температуре која
може да изазове климатске промене на целој планети Земљи.
________________________________________________________________________________
1.Шта ти
можеш да учиниш да би се смањило загађивање ваздуха и шта можеш да поручиш
одраслима који загађују ваздух ?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Прилог
бр. 5
Група за Математику 1. разред
1.Помози
веверици да пронађе пут којим ће проћи и сакупити све лешнике.
2.Животињу
са најкраћим репом обој сивом бојом, са мало дужим браон, а са најдужим
наранџастом бојом.
3.Птицу
која је на кућици обој розе, ону која је у кућици обој наранџасто, ону која је
лево обој плаво, десно жутом, а испод браон бојом.
4.Прецртај
мачку која се креће надоле, а заокружи ону која се креће нагоре.
5.Обој
све праве путеве црвено, а све криве жуто.
Прилог
бр. 6
Група за Математику 2. разред
1.На
једном стаблу убрано је 25 килограма јабука. На другом стаблу убрано је 32 килограма
јабука. Колико је килограма јабука убрано ?
_______________________________
Одговор
:________________________________________________________________________
2.Ратар
је убрао 80 килограма кукуруза. Продао је 50 килограма. Колико кукуруза му је остало
?
____________________________
Одговор:________________________________________________________________________
3.Веверица
Мица је сакуопила 32 лешника, веверица Цица 8, а веверица Јоца 20. Колико су
лешника укупно сакупиле ?
______________________________
Одговор
:________________________________________________________________________
4.Чобанин
Ђоле има стадо од 45 оваца. Чобанин Мома има стадо од 88 оваца. Који чобанин
има више оваца и за колико ?
______________________________
Одговор:________________________________________________________________________
5.Бака је
скувала 23 тегле џема од шљива, за 5 тегли више џема од крушака и за 12 тегли
више џема од јабука него од крушака. Колико је бака скувала џема од јабука ?
Џем од
шљива________________
Џем од
крушака___________________
Џем од
јабука _____________________
Одговор:________________________________________________________________________
6.Миљанов
тата је испекао 65 литара ракије. Милошев тата је испекао 35 литара мање.
Колико су ракије заједно испекли ?
Миљанов
тата:______________
Милошев
тата:_____________
Заједно:_____________________
Одговор:______________________________________________________________________
Прилог
бр. 7
Група за Математику 3. разред
1.Једна домаћица је скувала28 тегли ајвара. Друга
домаћица је скувала 43 тегле ајвара.Колико су тегли ајвара скувале заједно ?
_______________________________
Одговор:________________________________________________________________________
2.Веверица је убрала 36 ораха.
У своју кућицу је успела да однесе само четвртину.
а)Колико је ораха однела у кућицу
?_________________________________
б)Колико ораха није успела да однесе
?_______________________________
3.Бане је
оборио 32 стабла јасена за огрев, Миша четири пута мање од њега, а Саша за 7
више од Мише. Израчунај ко је колико засадио ?
Бане:_______________________
Миша:______________________
Саша:_______________________
4.Лука је
убрао пуну корпу јабука. Себи је оставио 43, а тројици другова је поделио по 9.
Колико јабука је убрао Лука ?
_________________________________________________
Одговор:________________________________________________________________________
5.У
једној корпи је било 16 килограма кукуруза,а у другој 3 пута више. Сав кукуруз
из корпи је једнако распоређен у 4 гајбе. Колико килограма кукуруза има у
свакој гајби ?
_____________________________________________________________
Одговор:________________________________________________________________________
6.Возач
Мишко довози угаљ за огрев. Данас треба да довезе 36 тона кокса, 6 пута мање
лигнита, а каменог угља 4 пута више од лигнита.Колико укупно тона угља треба да
довезе возач Мишко ?
Кокс___________________
Лигнит_________________
Камени___________________
Укупно___________________
Одговор:________________________________________________________________________
Прилог
бр. 8
Група за математику 4. разред
1.На
једној њиви је принос 348 килограма кукуруза, а на другој 254 килограма више.
Колики је принос кукуруза на другој њиви ?
________________________
Одговор:_______________________________________________________________________
2.Маријина
бака је укиселила 342 килограма купуса, а Лелина бака 6 пута мање.Колико су
купуса укиселиле обе баке ?
_______________________________
Одговор:________________________________________________________________________
3.У
воћњаку има 4 реда шљива са по 132 стабла и 3 реда крушака са по 121 стаблом.
Колико
има шљива ?____________________________________________________
Колико
има крушака ?___________________________________________________
Ког воћа
има више и за колико ?___________________________________________
4.У
остави су тегле са мармеладом.Када је бака дала тетки 175 тегли у остави је
остало 88. Колико је било тегли мармеладе у остави ?
Постави
једначину, реши је и провери тачност решења.
5.У један
камион је утоварено 584 гајбе црног грожђа и 286 гајби белог грожђа. У други
камион је утоварено 125 гајби мање терета него у први. Колико је гајби у другом
камиону ?
___________________________________________________
Одговор:________________________________________________________________________
6.Мама
медведица је тешка 126 килограма. Тата медвед је 4 пута тежи, а баба медведица
три пута лакши од укупне тежине тате медведа и маме медведице.
Колико
је тешка баба медведица ?
Мама________________
Тата_____________________
Медведић___________________________________________
Одговор:________________________________________________________________________
Прилог
бр. 9
Група за српски језик 4 . разред
Пронађите у вашим
читанкама песму Јесен. Песму прочитајте пажљиво у себи. После сваке строфе
направите малу паузу и замислите прочитано. Уколико имате непознатих речи
потражите их у речнику испод песме.
Размислите и одговорите
1.Сваки пејзаж је једна слика душе, рекао је један
уметник. Песма која помоћу слике природе приказује унутрашњи доживљај песника,
његова осећања и мисли, назива се описна песма.
Ова песма
садржи две слике јесени. Покушај да их откријеш и да им даш наслове.
2.Како
песник замишља јесен ?
3.Шта је
њено царство?
4.Како
изгледа?
5. Можеш
ли да је замислиш?
6.Зашто
се смеши кад погледа грозд у својој руци?
7.Какав
је њен карактер, ћуд ?
8.Шта то
доноси људима ?
9. Шта
људи раде у јесењим вечерима уз огњиште, на селу ? О чему разговарају ?
10.
Састави што више описних придева о јесени.
Прилог
бр. 10
Група за српски језик 3. разред
1.а)Напишите три обавештајне реченице о јесени .
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
Б)Одредите у ком су облику и претворите их у
супротни.
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
В)Написане реченице (оне које сте прво
написали ) претворите у упитне.
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
2.Пронађите у вашим читанкама песму Септембар.Песму
прочитајте у себи и добро размислите.Свако доживљава појаве на свој начин.
Такође, постоје различити начини доживљавања тих појава: чулом вида, слуха,
мириса, осећањима....
Пронађи и препиши стихове у песми који доказују да
је песник рану јесен доживео чулима.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.У песми Септембар подвуците именице и препишите
их:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4.Заокружи речи за које мислиш да највише одговарају
раној јесени:
Зрело грожђе, школа, ајвар, киша, радост, жут
кукуруз
5.Напишите
поруку приче „Свитац тражи пријатеља“
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6.У
следећим реченицама подвуците субјекат и предикат:
Рајко
оре.
Мама и
баба спремају ајвар.
Низ реку
плови осушено лишће и грање.
7.Опиши
укратко како замишљаш деда Тришиног мачка.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Прилог
бр. 11
Група за српски језик 2 . разред
Разговарали смо пуно о јесени , шта она доноси
људима, животињама.... Пишемо састав Јесен у мом селу
Прилог
бр. 12
Група за српски језик 1 . разред
Од
припремљеног материјала( кукуруз, лепак ) ученици на картончићима праве слова,
затим од направљених слова састављају речи и записују их у свеске.
Прилог
бр. 1
Група за ликовну културу 2. разред
Материјал: Пресовано
лишће, листови од блока, колаж папир, ....
Правимо јесењи шешир
КОРИШЋЕНА ЛИТЕРАТУРА
- Природа и друштво за 4.
разред 4б, Вера Матановић, Зорица
Веиновић, Нада Станчић, Иванка Марковић( Едука, 2008.)
- Познавање друштва за 4.
разред, Биљана Даниловић, Драган
Даниловић (Завод за уџбенике и наставна средства ,1996.)
- Методика наставе природе и
друштва, Живољуб Лазаревић, др Вељко Банђур(Јагодина, Београд, 2001.)
- Практикум из Методике наставе
природе и друштва, др Вељко Банђур, Сања Благданић ( Београд, 2004.)
- Методика наставе математике,
др Мирко Дејић, др Милана Егерић, (Учитељски факултет у Јагодини, 2006.).
Нема коментара:
Постави коментар